Ceramiczne dodatki do silników i mechanizmów

Nadbudowa i rewitalizacja metalu

Rozwój prac trybologicznych

 

CERAMIZATOR – innowacyjna technologia ceramicznomineralnych komponentów rewitalizujących powierzchnie metalu w procesach tarcia. Pod wpływem zjawisk i procesów fizycznochemicznych podczas tarcia w ruchu i na styku dwóch ciał stałych zachodzi proces stopniowej nadbudowy powierzchni metalowej. Niezwykle wytrzymała i twarda warstwa ceramiczno-metalowa o grubości (500-700nm) i niezwykle niskim współczynniku tarcia przywraca odpowiednią geometrię detalom silnika i mechanizmów.

Silniki spalinowe posiadają szereg zespołów w których dochodzi do tarcia stykowego. Tarcie to nazywamy także ślizgowym typu metal-metal które w wyniku dużych obciążeń czy też momentów rozruchowych jak i niedostatecznie dobrych właściwości olejów smarowych nie zawsze są całkowicie oddzielone filmem który często ulega zerwaniu. Konsekwencją tego jest zarówno fizyczne zużycie jak i namacalne straty mocy i pogorszenie sprawności. W uproszczeniu, istotą tego zjawiska jest: powstanie naprężeń na powierzchniach ciernych któremu towarzyszy uwalnianie dużej ilości energii cieplnej a w konsekwencji następuje niszczenie i zużywanie się mechanizmów. Jeśli jednak do obszaru tarcia zostanie wprowadzony specjalny materiał budujący o właściwościach naprawczych (rewitalizant) przekształca on powstałą energię w proces tworzenia trwałej i bardzo wytrzymałej powłoki o niezwykle niskim stopniu porowatości i wysokiej wytrzymałości na działanie bardzo wysokich temperatur.

Schemat przedstawia proces odbudowy istniejącej “wady”. Mikro struktura stali ma charakter porowaty. Posiada dużą ilość mikro defektów powstałych w wyniku uszkodzeń spowodowanych obecnością ciał stałych i codzienną eksploatacją. Aktywne cząstki Ceramizatora dostają się na powierzchnię roboczą wraz z lubrykantem w miejsca o dużej aktywności powierzchniowej.

Rozpoczyna się proces odbudowy w tzw. “węzłach tarcia” gdzie pod wpływem dużej emisji energii cieplnej powstają korzystne warunki do zachodzących procesów odbudowy. W tych warunkach atomy metali wykazują największą zdolność do wiązań z ceramiką która wychwytują i utrzymują materiał budulcowy w obszarach największego zużycia tworząc niezwykle silne i trwałe połączenia pomiędzy atomami.

W trakcie trwania procesu rewitalizacji dochodzi do wypełnienia wad i zarysowań aktywną ceramiką. Zanika sfera zwiększonej aktywności a procesy energetyczne ulegają stabilizacji. Narastanie powłoki ustaje kiedy zostanie przywrócona geometria detalom silnika i mechanizmów.

W procesie dyfuzji chemicznej finalnie powstaje niezwykle twarda i wytrzymała heksagonalna powłoka ceramiczna o niezwykłych właściwościach. Niezwykle niski współczynnik tarcia dla nowej powłoki i doskonała zdolność do przewodności cieplnej są cechami dla materiałów niezwykle pożądanych w procesach przeciwdziałaniu zużyciu.

W efekcie tarcie można zredukować, co automatycznie przekłada się na wydłużenie pracy wszystkich części pojazdu. Stosowanie preparatu ma wpływ na polepszenie struktury krystalicznej siatki metalu. Warstwa wierzchnia zostaje utwardzona i wypełniona a ich trwałość wydłuża się kilkukrotnie.

Rozwój prac w dziedzinie tribologii i z wiązany z nim potencjał rewitalizacji mechanicznej wpłyną na zmianę postrzegania obsługi, regeneracji i zabezpieczenia pojazdów i maszyn. Technologia Ceramizator umożliwiła chemiczną metodę odnawiania i przedłużenia życia mechanizmów.

Wynikiem rewitalizacji na powierzchniach pracujących elementów tworzy się nowa powłoka dobudowująca i przywracająca prawidłową geometrię części silnika. Powstała powłoka posiada szereg unikalnych właściwości:

  • dużą twardość przekraczającą > 800 kg/mm2
  • bardzo niski współczynnik porowatości (Ra < 0,04 mikrona)
  • doskonałą przewodność cieplną i odporność na wysokie temperatury ponad < 1200 °C
  • wysoką odporność na korozję
  • kilkukrotnie dłuższa wytrzymałość i żywotność mechaniczna

Pamiętaj że nawet najlepsze oleje silnikowe nie są w stanie całkowicie zabezpieczyć twój silnik, właśnie dlatego coraz więcej fachowców oraz konstruktorów poleca specjalistyczne dodatki ceramiczne do olejów które skutecznie zabezpieczają mechanizmy w przypadkach niewłaściwego smarowania.

Powierzchnia bez Mihel Ceramic Oil

Powierzchnia z Mihel Ceramic Oil
po 150 motogodzinach pracy

CERAMIZATOR dodatek do oleju, redukuje tarcie oraz zużycie w silniku. Dzięki zawartości nano cząsteczek ceramiki wypełnia mikro nierówności metalu oraz nie dopuszcza do kontaktu współpracujących powierzchni mechanizmów. Preparat pod wpływem wysokiej temperatury i ciśnienia, jakie panuje w silniku. Wygładza i rewitalizuje metalowe elementy mechaniczne silnika. Zapewnia ochronę silnik na 100 000 km. Dzięki działaniu mechanicznym i wykorzystaniu energii tarcia do wygładzenia i nadbudowania uszczerbków, rys i defektów w silniku pozwala w pełni odzyskać sprawność silnika i jego mechanizmów. Proces pełnej ceramizacji i odbudowy zachodzi po przejechaniu 1.500 kilometrów. Natomiast pierwsze efekty są zauważalne znacznie szybciej. Tuz po zastosowaniu można zaobserwować cichszą i równą pracę silnika. Wzrost mocy i niższe zużycie paliwa.

Właściwości:

  • Redukuje zużycie paliwa na skutek poprawy sprawności silnika i obniżenia współczynników tarcia.
  • Obniża zużycie oleju silnikowego, przywracając prawidłową geometrię mechanizmom.
  • Przywraca osiągi silnika, powodując wzrost mocy i momentu obrotowego.
  • Ułatwia rozruch silnika i eliminuje całkowicie suchy start, zapewniając ochronę nawet przy braku filmu smarnego.
  • Chroni środowisko za sprawą redukcji emisji dwutlenku węgla i szkodliwych substancji będących efektem spalania.
  • Regeneruje i rewitalizuje powierzchnie metalu, tworząc ochronną, wytrzymałą warstwę ceramiczną.
  • Jest kompatybilny ze wszystkimi silnikami benzynowymi i Diesla. Może być stosowany do każdego oleju.