20 października 2024

Jeżeli silnik zaczyna zużywać zbyt dużo oleju, wielu kierowców obawia się kosztownego remontu. Jednak zanim zdecydujemy się na takie rozwiązanie, warto rozważyć alternatywne metody, w tym zastosowanie chemii silnikowej, takiej jak płukanki, pianki czy Ceramizatory. O tym, kiedy takie preparaty są skuteczne, a kiedy konieczny jest remont, wypowiedział się nasz doświadczony mechanik.

Nadmierne zużycie oleju przez silnik to problem, który często można rozwiązać bez konieczności rozbierania jednostki. Ważna jest jednak właściwa diagnostyka, którą wspomaga specjalistyczna chemia silnikowa. Tego typu preparaty mogą nie tylko ograniczyć pobór oleju, ale także pomóc zidentyfikować źródło problemu. Warto pamiętać, że nadmierne zużycie oleju nie zawsze oznacza zużycie mechaniczne. Często przyczyną są złogi nagaru, które zatykają kluczowe elementy silnika.

Główne przyczyny nadmiernego zużycia oleju

Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania, warto zwrócić uwagę na uszczelnienia silnika, takie jak uszczelka pod głowicą czy pokrywy zaworów. Jeśli wykazują one oznaki zużycia, mogą przyczyniać się do wycieków oleju i zwiększać jego konsumpcję. Kolejnym ważnym elementem są pierścienie tłokowe. Gdy są one zużyte, przedmuchy spalin do skrzyni korbowej powodują przedostawanie się oleju do komory spalania, co prowadzi do jego spalania.

Podobnie sprawa ma się z turbosprężarką – zużyte łożyska czy uszczelnienia mogą prowadzić do nadmiernego zużycia oleju. Warto też zwrócić uwagę na odmę, zwłaszcza w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, gdzie zatkane przewody odmy powodują wzrost ciśnienia w układzie, co skutkuje zwiększonym poborem oleju.

Zużyte uszczelniacze zaworowe to kolejny częsty problem. Gdy ich działanie jest niewystarczające, olej przedostaje się do komory spalania, co objawia się charakterystycznym niebieskim dymem z wydechu, spadkiem osiągów i szarpaniem silnika.

Chemiczne metody na zmniejszenie zużycia oleju

Jednym z często stosowanych sposobów na zmniejszenie zużycia oleju jest zmiana na olej o wyższej lepkości. Choć gęstszy olej, taki jak 10W-40, może ograniczyć zużycie w starszych silnikach, to w nowoczesnych jednostkach może to prowadzić do problemów. Gęstszy olej gorzej przepływa przez wąskie kanały olejowe, co może powodować odkładanie się nagaru i dalsze komplikacje.

Zanim jednak zdecydujemy się na taki krok, warto przeprowadzić czyszczenie silnika z nagaru. Nagromadzenie osadów na pierścieniach tłokowych może prowadzić do zwiększonego zużycia oleju. Płukanki do silnika, takie jak Antykoks Oil, pomagają usunąć te zanieczyszczenia, poprawiając pracę układu olejowego.

Alternatywnie, pianka do czyszczenia silnika, np. Antykoks Down, działa bezpośrednio na pierścienie tłokowe, usuwając nagar i poprawiając kompresję. To rozwiązanie jest szczególnie skuteczne w przypadku mocno zapieczonych pierścieni.

Ceramizator niższe zużycie oleju.

Jeśli nadmierne zużycie oleju nie jest jeszcze poważnym problemem, pomocne mogą być dodatki do oleju zawierające nano-cząsteczki ceramiki, takie jak Ceramizator. Dzięki swoim właściwościom tworzy on na powierzchni metalowych elementów silnika wytrzymałą powłokę, która zmniejsza tarcie i poprawia kompresję, co przekłada się na mniejsze zużycie oleju.

Ceramizator bywa stosowany nie tylko w starszych jednostkach, ale coraz częściej jako profilaktyka w nowych silnikach, by ograniczyć ich zużycie i poprawić efektywność pracy.

Co, jeśli chemia nie pomoże?

Jeśli po zastosowaniu preparatów chemicznych problem nadmiernego zużycia oleju nie zostanie rozwiązany, konieczna będzie szczegółowa diagnostyka silnika. Pomiar kompresji, analiza ciśnienia oleju oraz próby szczelności cylindrów pomogą określić, czy jednostka napędowa wymaga bardziej zaawansowanych napraw, takich jak remont tłoków, pierścieni czy głowicy.