17 września 2024

Przedmuchy w silniku – jak rozpoznać i naprawić problem?

Przedmuchy w silniku, a dokładniej do skrzyni korbowej, to problem, który daje specyficzne objawy i może prowadzić do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej. Jak sobie z nimi poradzić? Istnieją dwa rozwiązania: gruntowny remont silnika lub chemiczne czyszczenie. Wybór metody zależy od stopnia zużycia silnika oraz tego, jak wcześnie zauważono objawy przedmuchów.

Co to są przedmuchy w silniku?

W samochodach z większym przebiegiem naturalne jest, że z czasem mogą pojawiać się przedmuchy. Przedmuchy to sytuacja, w której gazy z komory spalania przedostają się do skrzyni korbowej, co potocznie określa się jako „przedmuchy do miski olejowej”. Najczęściej przyczyną tego zjawiska są zużyte pierścienie tłokowe, które odpowiadają za szczelność pomiędzy tłokiem a cylindrem. Warto jednak zaznaczyć, że nie zawsze uszkodzenie pierścieni jest bezpośrednią przyczyną przedmuchów. Czasami problem tkwi w innych elementach, a pierścienie mogą być jedynie zablokowane przez nagar.

Objawy przedmuchów – jak je rozpoznać?

Pierwszym krokiem w diagnozowaniu przedmuchów jest ustalenie, czy problem dotyczy przedmuchów do skrzyni korbowej, czy może zapchanej odmy. Odma, odpowiedzialna za odpowietrzanie skrzyni korbowej, często bywa zanieczyszczona, co prowadzi do zaburzeń w pracy silnika. Jeśli układ odpowietrzania (odma) jest niedrożny, tłoki napotykają opór, co może powodować wycieki gazów z bagnetu oleju lub korka wlewu oleju.

W takiej sytuacji, pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie stanu odmy – jeśli jest uszkodzona lub zapchana, najlepiej ją wymienić. Jeśli jednak problem leży gdzie indziej, należy przyjrzeć się tłokom i pierścieniom tłokowym.

Przyczyny przedmuchów – nie zawsze zużycie pierścieni

Przedmuchy często wynikają z zapieczenia pierścieni tłokowych przez osady węglowe, zwane nagarem. Gromadzące się w rowkach pierścieni laki blokują ich prawidłowe rozprężanie, co skutkuje niedostatecznym uszczelnieniem tłoka i przedostawaniem się gazów z komory spalania. Jeśli problem zostanie wykryty odpowiednio wcześnie, możliwe jest uniknięcie poważnych uszkodzeń takich jak deformacja gładzi cylindrów czy trwałe zużycie pierścieni.

Jak usunąć przedmuchy?

Pierwszym krokiem w naprawie przedmuchów jest odblokowanie zapieczonych pierścieni tłokowych. Popularnym, choć nieco przestarzałym rozwiązaniem, jest użycie nafty, która działa jako rozpuszczalnik. Proces ten jednak może być czasochłonny i wymaga powtórzenia, a sam zapach nafty może utrzymywać się w warsztacie przez kilka dni.

Obecnie mechanicy częściej korzystają z nowoczesnych środków chemicznych, takich jak specjalne płukanki lub pianki rozpuszczające nagar. Pianki są aplikowane bezpośrednio do komory spalania przez gniazda świec zapłonowych, co umożliwia dokładne oczyszczenie tłoków i cylindrów. Dodatkowo, można wspomóc działanie pianki przez zastosowanie płukanki do oleju, która usuwa zanieczyszczenia z całego układu smarowania.