Specjalnie z myślą o wszystkich kierowcach, przygotowaliśmy praktyczny poradnik, dzięki któremu dowiesz się, jak dbać o swój samochód, aby służył Ci jak najdłużej, jak jeździć ekonomicznie i tym samym nie nadwyrężać swojego budżetu oraz jak prawidłowo przeprowadzić remont silnika.
Ten poradnik to pakiet wartościowej wiedzy, która pozwoli Ci stać się lepszym kierowcą. Dzięki nam będziesz wiedział jak prawidłowo obsługiwać swój samochód, aby był w dobrej kondycji, a przez to służył Ci bezawaryjnie wiele lat. Porady z zakresu ecodrivingu pozwolą zaoszczędzić spore sumy pieniędzy, a zapoznanie się z tematem remontu silnika sprawi, że będziesz wiedział, kiedy go naprawić, jak uniknąć wysokich kosztów regeneracji lub naprawy jednostki napędowej w Twoim samochodzie, a przede wszystkim jak ustrzec się remontu.
Poradnik podzieliliśmy na 3 główne części:
– część pierwsza- poświęcona prawidłowej eksploatacji samochodu
– część druga- wszystko na temat eko-jazdy
– część trzecia- kompendium o remontach silników
Zapraszamy do lektury!
Jak dbać o samochód?
Każdy element naszego samochodu jest niezwykle istotny. Kluczowe znaczenie oczywiście odgrywają wszystkie zespoły mechaniczne, które decydują o sprawności naszego auta. Im lepiej będziemy dbać o własny pojazd, tym dłużej będzie on nam bezawaryjnie i co ważne bezpiecznie służył.
Jednak nie wszyscy wiedzą, jak prawidłowo zadbać o swój pojazd. W codziennej eksploatacji bardzo często zapominamy o zaleceniach producenta lub okresowej wymianie płynów bądź podzespołów. Błędy te mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń lub awarii.
W naszym poradniku powiemy, na co szczególnie zwrócić uwagę, aby samochód bezawaryjnie przejechał wiele kilometrów.
Po 1: Unikaj jazdy na rezerwie
Jazda z prawie pustym bakiem może być bardzo niebezpieczna dla naszego silnika i spowodować poważne szkody. Wynika to z faktu, że na dnie zbiornika osadzają się różnego rodzaju zanieczyszczenia. Są one zasysane wprost do filtra paliwa, co w konsekwencji przekłada się na jego zapchanie. Długotrwała jazda na rezerwie w silnikach dieslowskich, może doprowadzić do zapowietrzenia całego układu. Ponadto należy tankować dobrej jakości paliwo na stacjach cieszących się odpowiednią renomą. Stosowanie kiepskiej jakości paliwa prędzej czy później się zemści, w postaci wymiany określonych części czy zespołów mechanicznych Twojego samochodu.
Po 2: Sprawdzaj ciśnienie w oponach
Za niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach może być przyczyną wielu niekorzystnych zjawisk. Najczęściej jest to zwiększone zużycie paliwa, większe narażenie opony na uszkodzenia, zwiększenie podatności na aquaplaning, a także wzrost ryzyka utraty panowania nad pojazdem. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach to znaczne zmniejszenie naszego bezpieczeństwa. Ciśnienie powinniśmy sprawdzać co najmniej raz na miesiąc.
Po 3: Widoczność
Dobra widoczność jest podstawą naszego bezpieczeństwa, jak również bezpieczeństwa innych użytkowników ruchu.
Uzupełnianie płynu, a przede wszystkim środek wysokiej jakości, odpowiednio dobrany do pory roku (w zimie powinno stosować się płyny zimowe, ze względu na ich niezamarzanie w niskich temperaturach) jest koniecznością. Szczególnie przed wyruszeniem w dłuższą trasę powinniśmy sprawdzić jego poziom. Brak płynu w spryskiwaczach oznacza pracę wycieraczek na sucho. Efektem jest porysowana szyba, którą będziemy musieli wymienić, co oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Drugą istotną kwestią związaną z widocznością są wycieraczki. Stare, zużyte czy też zniszczone pióra, nie będą w stanie właściwie odprowadzać dużej ilości wody lub śniegu. Stawarza to duże zagrożenie i znacznie ogranicza pole widzenia.
Po 4: Właściwie używaj sprzęgła
Częsta i długotrwała jazda na tzw. pół sprzęgle jest bardzo szkodliwa dla samochodu. Dochodzi wówczas do przyspieszonego zużycia tarczy sprzęgła, które w niedługim czasie będzie musiało zostać wymienione.
Ponadto trzymanie w czasie jazdy, nawet bardzo lekko, stopy na pedale sprzęgła prowadzi do mocnego zużycia łożyska wyciskowego. Unikaj także gwałtownego puszczania pedału sprzęgła, ponieważ wówczas nadmiernie obciążasz obie części koła dwumasowego.
Po 5: Unikaj jazdy na pełnych obrotach przy zimnym silniku
Przy zimnym silniku zdecydowanie unikajmy jazdy na wysokich obrotach. W takich warunkach nierozgrzany olej ma gorsze właściwości smarujące, co sprawia, że elementy silnika szybciej ulegają zużyciu, a to może być powodem poważnych awarii lub uszkodzeń.
Po 6: Unikaj maksymalnych obrotów
Wkręcanie silnika na najwyższe obroty znacznie skraca jego żywotność i przyczynia się do jego szybszego zużycia. Ponadto jazda na wysokim biegu i niskich obrotach z maksymalnym wciśnięciem pedału gazu, mocno obciąża tłoki oraz panewki. Z czasem będą musiały zostać wymienione, co może okazać się dość kosztowne.
Powyżej przedstawiliśmy listę rzeczy, o które możemy zadbać samodzielnie i wymienić je lub uzupełnić bez większych problemów. Jednak to tylko część. Poniżej prezentujemy elementy, które powinniśmy regularnie sprawdzać i wymieniać, ale już w profesjonalnym serwisie lub wyspecjalizowanym warsztacie.
Elementy, podzespoły lub części, których nie będziemy regularnie serwisować lub wymieniać mogą doprowadzić nie tylko do poważnej awarii lub uszkodzenia samochodu, ale również wpłynąć niekorzystnie na nasze bezpieczeństwo, znacznie je obniżając.
Użytkowanie pojazdu z niesprawnymi amortyzatorami, układem kierowniczym posiadającym luzy, niesprawnym układem hamulcowym, grozi wypadkiem.
Natomiast “oszczędności” na wymianie elementów rozrządu, takich jak pasek, napinacz czy często pomijana pompa wody, doprowadzą do zniszczenia drogich elementów mechanicznych silnika: tłoków, zaworów, wałka rozrządu, etc.
Jak zatem dbać o te elementy i kiedy je wymieniać?
Każdy producent samochodów przewiduje okresowe wymiany elementów lub płynów
eksploatacyjnych zgodnie ze swoimi wytycznymi, jednakże zaleca się, aby:
– płyn hamulcowy wymieniać średnio co 2 lata. Zbyt długa jazda bez wymieniania spowoduje jego przegrzewanie się, co znacznie zmniejsza jego skuteczność, wydłużając drogę hamowania.
– płyn chłodniczy powinniśmy wymieniać średnio co 5 lat lub wcześniej. Jeśli po sprawdzeniu odporności na zamarzanie, okaże się ona niższa niż -20 st. C, płyn powinniśmy wymienić.
– olej silnikowy wraz z filtrem- wymieniać co rok lub nawet wcześniej, jeśli tak wynika z przebiegu i zaleceń producenta pojazdu.
– wycieraczki lub ich pióra- służyły nie dłużej niż 2 lata. Jednak lepiej wymieniać je co roku.
– pasek rozrządu i alternatora- jego maksymalna żywotność wynosiła 5 lat.
– opony jeździły nie dłużej niż 10 lat. Oczywistym jest fakt, że zużywają się szybciej, więc stale powinniśmy kontrolować ich stan oraz głębokość bieżnika.
– cylinderki hamulcowe – nie były użytkowane dłużej niż 5 lat, ze względu na starzenie się uszczelek.
Przestrzeganie tych kilku zasad może wydłużyć eksploatację każdego pojazdu. W przypadku nowoczesnych samochodów, może uchronić nas przed bardzo kosztownymi naprawami.
Jak jeździć ekonomicznie?
Ceny paliw galopują w zastraszającym tempie. Podjeżdżając pod dystrybutor zastanawiamy się, o ile więcej przyjdzie nam zapłacić.
Producenci dostrzegając ten problem, również zaczęli projektować pojazdy o znacznie mniejszym zużyciu paliwa. Powstały hybrydy, silniki zasilane gazem (LPG) lub gazem ziemnym (CNG).
Rozpoczęto również na większą skalę produkcję samochodów wykorzystujących alternatywne źródła napędu (silniki elektryczne). Jednak to wciąż za mało. Głównie wynika to z faktu, że dużą część winy za wysokie zużycie paliwa ponoszą sami kierowcy.
Dlatego też wiele osób rezygnuje z samochodu na rzecz transportu zbiorowego lub w miastach, na rzecz rowerów.
Czy istnieją zatem sposoby na to, żeby nie rezygnować z komfortu podróżowania autem, jednocześnie nie obciążając zbytnio naszego budżetu?
Okazuje się, że tak, a recepty na mniejsze zużycie paliwa bardzo często są banalnie proste. Jednak wiele z nich to mity, które utrwalane są przez kolejnych kierowców, w tym także tych doświadczonych.
Jak zatem jeździć oszczędnie, ale nie być zawalidrogą i cieszyć się przyjemnością z jazdy?
Przedstawiamy kilkanaście przepisów na sprawne, ale bardzo oszczędne podróżowanie.
1. Minimalizuj wagę
Wraz z upływem czasu w naszym samochodzie zaczynają pojawiać się różne mniej lub bardziej potrzebne rzeczy. Zwykle mamy zapchane schowki, kieszenie w drzwiach, wnęki, tylną półkę. Również w bagażniku wozimy zbędny balast.
Każdy nadprogramowy kilogram przekłada się na zwiększenie zużycia paliwa. Warto zatem regularnie wyjmować lub wyrzucać niepotrzebnie wożone rzeczy. Taka operacja pozwoli nam na odchudzenie samochodu nawet o kilkanaście kilogramów, a to bezpośrednio wpłynie na mniejszy apetyt na paliwo.
Jeśli poruszamy się tylko i wyłącznie po mieście, warto również rozważyć rezygnację z koła zapasowego, które jest stosunkowo ciężkie (zwykle waży 10-12 kilogramów). Z powodzeniem możemy zastąpić je zestawem naprawczym lub pompką do kół.
W walce z dodatkowymi kilogramami auta pomoże nam również powrót do standardowego modelu akumulatora. Wielu kierowców, zwłaszcza tych parkujących „pod chmurką”, bojąc się problemów z rozruchem w zimie, montuje większe akumulatory niż oryginalne. Niestety, dodatkowe amperogodziny w akumulatorze sporo ważą i bezpośrednio zwiększają zużycie paliwa.
2. Zmniejszaj opory powietrza
Nie warto montować w naszym samochodzie dodatkowych spojlerów, bagażników dachowych (jeśli nie są nam potrzebne) oraz innych wystających elementów (np. uchwyt na rower). Wszystko to jest prawdziwym pożeraczem paliwa.
Jeśli zależy nam na ekonomicznej jeździe i niskim spalaniu, powinniśmy je zdemontować lub nie zakładać ich w ogóle, jeśli nie wymaga tego konkretna sytuacja.
Otwarte szyby to również zwiększone opory toczenia i wzrost zużycia paliwa. Szczególnie przy szybkiej jeździe otwieranie szyb nie jest optymalnym rozwiązaniem, jeśli zależy nam na stosunkowo niskim spalaniu.
3. Kontroluj ciśnienie w oponach
Za niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach może być przyczyną wielu niekorzystnych zjawisk. Najczęściej jest to zwiększone zużycie paliwa, większe narażenie opony na uszkodzenia, zwiększenie podatności na aquaplaning, a także wzrost ryzyka utraty panowania nad pojazdem.
Nieprawidłowe ciśnienie w oponach to znaczne zmniejszenie naszego bezpieczeństwa. Ciśnienie powinniśmy sprawdzać co najmniej raz na miesiąc.
Nasze bezpieczeństwo, a także ekonomiczna jazda zależą od zbieżności kół. Warto kontrolować ten parametr jak najczęściej, ze względu na to, że zawieszenie nie wytrzymuje eksploatacji na polskich drogach i dość szybko traci swoje prawidłowe ustawienie. Efekt to zwiększone opory toczenia, które bezpośrednio zwiększają zużycie paliwa.
4. Układ hamulcowy
Powinien być regularnie sprawdzany i czyszczony. W nieczyszczonych, zaniedbanych zaciskach hamulcowych, bardzo często dochodzi do zapiekania się tłoczków. Utrudnione jest utrzymanie odstępu między klockami hamulcowymi a tarczą. Wówczas klocki stale trą o tarcze, nawet wtedy, kiedy kierujący pojazdem nie korzysta z hamulca.
W takiej sytuacji mamy do czynienia nie tylko ze zwiększonym zużyciem paliwa, ale również przegrzewaniem, a w konsekwencji znacznie przyspieszonym zużyciem tarcz hamulcowych, a także okładzin.
5. Zapalaj bez gazu
W starszych samochodach było to niezbędne, dziś przy nowoczesnej technice nie jest to konieczne i nie trzeba już przy uruchamianiu silnika naciskać pedału gazu. Ilość paliwa niezbędna do uruchomienia samochodu jest teraz regulowana w pełni automatycznie
6. Ruszaj od razu
Powinniśmy rozpoczynać jazdę bezpośrednio po uruchomieniu silnika. Każda sekunda bezruchu to wypalone paliwo. Nie powinniśmy również rozgrzewać silnika na postoju. Po pierwsze, jest to niezgodne z prawem, zaś po drugie, silnik szybciej osiągnie optymalną temperaturę w czasie jazdy niż na postoju. Pedału gazu nigdy nie naciskajmy do końca, należy wykorzystywać jego zakres w co najwyżej 2/3.
7. Jak najszybciej wrzucaj dwójkę
Bieg na wyższy powinniśmy zmienić bezpośrednio po tym, jak samochód zacznie się toczyć. Zbyt długa jazda na jedynce zwiększa zużycie paliwa oraz skrzyni biegów.
8. Optymalnie zmieniaj biegi
Biegi na wyższe powinniśmy zmieniać wtedy, gdy silnik osiągnie maksymalny moment obrotowy. Pomijając wybitnie wysokoobrotowe konstrukcje (np. Hondy lub Toyoty), biegi powinniśmy zmieniać najpóźniej przy 3500 obrotów. Dzięki temu utrzymujemy obroty w strefie niskiego spalania.
9. Nie przekraczaj ekonomicznej prędkości
Z wyliczeń ekspertów wynika, że optymalną prędkością jest 90 km/h. Nie tylko zapewnia niskie spalanie, ale również pozwala na dość szybkie i sprawne przemieszczanie się.
10. Hamuj silnikiem
Nadal wśród wielu kierowców pokutuje mit o oszczędnej jeździe na luzie, dlatego wielu z nich dojeżdża do świateł lub skrzyżowania tocząc się na luzie. Nie jest to korzystne dla naszego portfela, ponieważ samochód i tak zużywa wówczas paliwo. Przy hamowaniu silnikiem, dopływ paliwa jest automatycznie odcinany. Jednak stosowanie tej zasady wymaga przestrzegania pewnych reguł. Biegi najpóźniej należy redukować przy około 1200 obrotów. W przeciwnym razie auto zacznie ponownie zasysać paliwo. Górna wartość obrotów nie ma znaczenia. Hamowanie silnikiem to również większe bezpieczeństwo niż jazda na luzie. W sytuacji zagrożenia nie ma możliwości szybkiego przyspieszenia tocząc się na luzie.
11. Gaś silnik na światłach
Najbliższe lata to zapewne dalszy rozwój i upowszechnienie systemu stop&start. Już dziś są one oferowane przez kilku producentów (m.in. Volvo).
Kompatybilnie z zasadą zerowego zapotrzebowania na paliwo, gdy samochód jest zgaszony, komputer wyłącza silnik na postoju i tym samym odcina dopływ paliwa. Silnik ponownie uruchamiany jest na wyraźny sygnał kierowcy (np. wciśnięcie sprzęgła).
Okazuje się, że nawet krótki (około sześciosekundowy, zaś w starszych samochodach dwudziestosekundowy) postój na światłach, z wyłączonym silnikiem przynosi oszczędność. Rozwiązanie to możemy również stosować w samochodach bez systemu stop&start i samodzielnie wyłączać silnik na światłach lub krótkich postojach.
12. Zachowuj odstępy i przewiduj
Poruszanie się samochodem wymaga przewidywania sytuacji na drodze. Szczególnej uwagi i przewidywania następujących sytuacji wymaga jazda ekonomiczna. Obserwujmy drogę nie tylko bezpośrednio przed samochodem, ale również daleko przed nim.
Zachowywanie większych odległości przed poprzedzającym pojazdem pozwala na częstsze hamowanie silnikiem. Ponadto warto też z daleka wypatrywać świateł. Zamiast szybkiego dojeżdżania do skrzyżowania i ostrego hamowania, można dojechać do świateł łagodnie, hamując silnikiem. Pozwala to na zaoszczędzenie sporej ilości paliwa.
Jeżeli nasza trasa jest za długa lub za szybka na wspomnianą wcześniej prędkość 90 km/h, należy utrzymywać stałą prędkość – jak najmniej przyspieszać, jak najrzadziej zwalniać. Jak najrzadziej korzystajmy z hamulca, nie zapominając jednak o rozsądku.
13. Światła
Ze względu na obowiązek jazdy na światłach przez cały dzień, jesteśmy zobligowani do ich wykorzystania. Oczywiście zdecydowanie zwiększa to nasze bezpieczeństwo, jednak wpływa też na większe spalanie paliwa. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie świateł do jazdy dziennej. Pobierają one zdecydowanie mniej energii, co bezpośrednio przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.
14. Audio
Rozbudowane systemy nagłośnienia, potężne głośniki, basy również nie sprzyjają ekonomicznej jeździe. Zatem nie powinniśmy przesadzaj z rozbudową zestawu audio. Za luksus słuchania wysokiej jakości dźwięków przy użyciu wzmacniaczy i subwooferów, zapłacimy przy dystrybutorze.
15. Klimatyzacja
Klimatyzacja staje się podstawowym wyposażeniem niemal każdego samochodu. Zdecydowanie poprawia jakość i komfort podróży, zwłaszcza w upalne dni, których jest coraz więcej. Niestety, luksus ten ma również negatywne strony. Użytkowanie klimatyzacji to większe o około 20-30% zużycie paliwa. Najbardziej widoczne jest to w samochodach wyposażonych w małe i dość słabe silniki. W tych autach użytkowanie klimatyzacji wiąże się z największymi stratami. Zatem podsumowując, z klimatyzacji powinniśmy korzystać rozsądnie i gdy nie jest konieczna, wyłączajmy ją.
16. Mechanika
Warto zapewnić optymalne warunki spalania paliwa. W tym celu powinniśmy stale kontrolować filtr powietrza i filtr paliwa oraz dbać o ich regularną wymianę. Kontrolujmy sprawność sondy lambda, wtryskiwaczy i całego układu zasilania. Taki monitoring i kontrola zapewni nam optymalne warunki spalania paliwa i tym samym zmniejszy jego zużycie.
17. Paliwo
Starajmy się unikać stacji niesprawdzonych lub takich, z wątpliwą reputacją. Dobrej jakości paliwo gwarantuje nam mniejsze jego zużycie.
Prawidłowych nawyków ekojazdy możemy nauczyć się w szkołach jazdy. Ekojazda, jak pokazują liczne badania i testy, to o blisko 40% mniejsze spalanie. Przy założeniu, że nasz samochód zużywa 10 litrów na 100 kilometrów, w zbiorniku pozostaną 4 litry na każde 100 kilometrów. Stosując się do zaleceń ekojazdy oszczędzimy około 12 tysięcy złotych na dystansie 50 tysięcy kilometrów.
Remont silnika
Nie ma bezawaryjnych jednostek napędowych. Z czasem każdy silnik ulega naturalnym procesom zużycia i wymaga określonych nakładów pracy, aby przywrócić mu dawną świetność.
Zużycie silnika oraz jego elementów objawia się na wiele sposobów. Najczęściej jest to zwiększone zużycie paliwa, oleju, czy znacznie większy hałas podczas pracy. Konsekwencją może być poważna awaria i konieczność unieruchomienia pojazdu na określony czas.
Aby tego uniknąć należy regularnie sprawdzać stan silnika, a gdy dojdzie do awarii przeprowadzić remont jednostki napędowej.
Nasz poradnik pomoże Ci:
– sprawdzić stan silnika i ocenić jego zużycie.
– dowiedzieć się na czym polega remont silnika i jak kształtują się jego koszty.
– dowiedzieć się jak uniknąć remontu silnika
Przyczyny zużycia silnika
Główna przyczyna tkwi w niewłaściwej eksploatacji samochodu i wynika z chwilowego zaniku smarowania. Zanik ten spowodowany może być następującymi przyczynami: nadmiernym obciążaniu nierozgrzanego silnika, zbyt dużym obciążeniu jednostki napędowej na niskich obrotach, osiąganiem wysokich- granicznych prędkości obrotowych motoru (wzrost temperatury rozrzedza olej), niepłynną jazdą, zużyciem pompy oleju czy przytkaniem kanałów olejowych.
Poza wyżej wymienionymi przyczynami, warto także zauważyć, że zużycie silnika może również wynikać z: nieterminowych wymian typowych materiałów eksploatacyjnych, czyli: oleju, filtra oleju czy filtra powietrza, płynu chłodniczego.
Olej
Zazwyczaj traci swoje właściwości smarne po przejechaniu 10-25 tysięcy kilometrów. Utrata tych właściwości zwiększa tarcie w silniku oraz podnosi temperaturę pracy podzespołów, co sprawia, że znacznie szybciej ulegają zużyciu lub w gorszej sytuacji awarii.
Bardzo istotne jest zatem regularne monitorowanie poziomu oleju oraz jego okresowa wymiana. Brak tych czynności grozi poważnymi konsekwencji, w postaci zatarcia silnika.
Jednakże nie należy również przesadzać w drugą stronę i dolewać olej poza wyznaczone limity. Jego nadmiar także może mieć szkodliwy wpływ na silnik, ponieważ zwiększa ciśnienie w układzie smarowania, a to grozi wyciekiem z miski olejowej lub uszczelniaczy wału korbowego.
Płyn chłodniczy
Bezwzględnie należy pamiętać o regularnym sprawdzaniu i uzupełnianiu płynu chłodniczego. Każdą zauważoną nieszczelność lub awarię należy w miarę szybko usunąć, ponieważ wiąże się ona z poważnymi konsekwencjami. Zbyt mała ilość płynu chłodniczego lub niesprawność układu (np. zawieszający się termostat czy niedziałający wentylator chłodnicy) może skutkować przegrzaniem silnika i doprowadzić do bardzo poważnych i kosztownych w naprawie awarii.
W najlepszym przypadku skutkiem przegrzanego silnika może być uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Ekstremalnym efektem przegrzania silnia może być nawet jego zatarcie.
Układ zapłonowy
Stan techniczny układu zapłonowego ma również wpływ na zużycie silnika. Kiepski stan takich elementów jak: aparat zapłonowy, świece, kable wysokiego napięcia, powoduje przedwczesne wypalanie gniazd zaworów lub gorsze w skutkach spalanie stukowe.
Układ zasilania paliwem
Również stan układu zasilania paliwem ma wpływ na pracę, a tym samym na stopień zużycia silnika. Tu kluczową rolę odgrywają następujące części: pompa wtryskowa, wtryskiwacze. Usterka lub nieprawidłowa praca tych zespołów, szczególnie w silnikach diesla będzie miała wpływ na pogorszenie osiągów, problemy z uruchomieniem jednostki napędowej, czy jej szybsze zużycie, powodujące wiele kłopotliwych i stosunkowo drogich w naprawie awarii.
Krótkie odcinki
Podróżowanie na krótkich dystansach może być zabójcze dla samochodu. Ze względu na to, że nieduże odległości sprzyjają korozji panewek, a także innych podzespołów silnika. Na krótkich odcinkach silnik nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniej ilości ciepła, zdolnej do usunięcia skroplonej pary wodnej, która jest główną przyczyną powstającej korozji.
Co więcej, w takich warunkach silnik podaje większą ilość paliwa, paliwo zmywa olej i spływa do miski. Właściwości smarne takiego oleju ulegają pogorszeniu, co może prowadzić do szybszego zużycia się silnika.
Aby uchronić się przed poważnymi konsekwencjami, powinniśmy badać i monitorować stan silnika. Pomocna przy tym może być właściwa diagnostyka. Bardzo często objawy będące co najwyżej niegroźnymi usterkami, ale wykryte zbyt późno lub zlekceważone, mogą być przyczyną poważnej awarii i doprowadzić do unieruchomienia pojazdu.
Zatem im więcej objawów zaobserwujesz w swoim samochodzie, tym większe prawdopodobieństwo, że czekać Cię będzie poważny remont silnika Twojego pojazdu.
Symptomy zużycia:
– nadmierne branie oleju.
– głośna i nierównomierna praca jednostki napędowej.
– utrudniony rozruch silnika.
– dymienie z rury wydechowej na niebiesko (szczególnie tuż po rozruchu silnika).
– zwiększone zużycie paliwa.
– wydobywanie się spalin z otworu wlewu oleju podczas pracy silnika.
Polecamy przy tym wizytę u profesjonalnego diagnosty, który w pełni rzetelnie sprawdzi stan Twojego auta i powie, czy wymaga on poważnych ingerencji mechanicznych.
Na czym polega remont silnika?
Remont silnika to przywrócenie właściwego stanu technicznego. Zakres remontu zależy od uprzednio przeprowadzonej diagnozy. Częściową diagnozę można przeprowadzić podczas pracy silnika, zaś pełną po jego demontażu.
Pierwsza kwestia przy remoncie to cylindry. I tu mamy do czynienia z dwoma przypadkami.
Jeżeli wymiar cylindrów mieści się w dopuszczalnych normach, najczęściej przeprowadza się wymianę pierścieni tłokowych oraz honowanie cylindrów. Nieszczelność pierścieni może być przyczyną spadku kompresji, a wraz z nią utraty mocy i właściwej sprawności silnika. Może być również przyczyną wzrostu zużycia oleju, który nie jest odpowiednio zgarniany ze ścianek cylindra i ulega częściowemu spaleniu. Pierścienie tłokowe mogą ulec zużyciu, pęknięciu lub zapiec się w rowkach tłokowych.
Natomiast, jeżeli wymiary cylindrów przekraczają dopuszczalne granice, należy wówczas wykonać ich przetaczanie, a także zastosować nadwymiarowe tłoki.
Kwestia druga to panewki i łożyska. Panewki główne, panewki korbowodowe i łożyska wałka rozrządu podlegają wymianie, jeżeli ich powierzchnie wykazują widoczne oznaki zużycia. W tym przypadku można wyszlifować czopy wału korbowego na wymiar naprawczy.
Demontując tłoki z korbowodami należy sprawdzić luz pomiędzy tłokiem a korbowodami. Można to zweryfikować obracając tłok i korbowód w przeciwnych kierunkach. Jeśli zauważymy jakikolwiek luz, oznacza to, że połączenie jest nadmiernie zużyte i zachodzi konieczność skorygowania otworów korbowodu i tłoka oraz zastosować nowe sworznie tłoków.
Zdemontowany silnik to także świetna okazja do tego, aby sprawdzić stan krzywek wałka rozrządu oraz przylgni gniazd i prowadnic zaworowych, a także ocenić szczelność kadłuba silnika.
Podczas remontu silnika wymienia się również wiele innych elementów takich jak:
Rozrząd
Remont silnika wiąże się z wymianą paska oraz rolki napędu rozrządu. Wraz z tymi podzespołami zwyczajowo wymienia się również pompę wody. W silnikach wyposażonych w łańcuchowy rozrząd, czasami konieczna jest również wymiana elementów napędu rozrządu.
Głowica
Regeneracja lub naprawa zaworów, gniazd, prowadnic etc., przywraca silnikowi odpowiednią kompresję. Sama naprawa głowicy wykonywana jest częściej w jednostkach zasilanych LPG, w których szybciej erodują zawory i gniazda.
Wtryski
W silnikach wysokoprężnych o większych przebiegach, może zachodzić konieczność regeneracji lub wymiany wtryskiwaczy, a także pompy wtryskowej. Wtryskiwacze common rail wytrzymują zwykle około 250 tysięcy kilometrów.
Blok
Kompleksowy remont bloku silnika swoim zakresem obejmuje: wymianę tłoków, panewek, szlifowanie wału i bloku. Jeśli chcielibyśmy ograniczyć koszty remontu, może zdecydować się na mniejszy zakres prac w postaci tulejowania bloku i zastosowania starych tłoków. Opcją minimum jest natomiast wymiana samych pierścieni tłokowych (tzw. mały remont).
Uszczelki
To podstawa każdego remontu i naprawy silnika. Wymianie podlegają wszystkie tego rodzaju elementy. Ich naprawa eliminuje wycieki i pozwala po remoncie na zastosowanie w silniku oleju syntetycznego.
Koszty remontu silnika
Nie ma możliwości jednoznacznego określenia kosztów remontu. Jest on zależny od wielu czynników, wśród których można wymienić takie jak: model samochodu, stopień skomplikowania i zakres prowadzonych prac, ceny warsztatu, ceny części i inne.
Jednak dla potrzeb przedmiotowego opracowania, przygotowaliśmy krótką charakterystykę kosztów remontu silnika o pojemności 1600 cm3.
Wariant 1- niewielki remont
W tym przypadku wymieniamy jedynie pierścienie tłokowe, uszczelki, filtry, świece zapłonowe oraz rozrząd.
Koszt takiego remontu będzie wahać się w granicach 2000 złotych brutto.
Wariant 2- kapitalny remont
W tym przypadku poza zakresem prac jak w pierwszym wariancie, dochodzą jeszcze:
– szlif cylindrów i wału korbowego
– zakup i wymiana panewek
– zakup i wymiana tłoków
– zakup i wymiana pasków klinowych oraz pompy wodnej
Koszt tak rozbudowanego remontu wyniesie około 5000 złotych brutto.
Przedstawiony przez nas kosztorys został opracowany z uwzględnieniem następujących zmiennych:
– przyjęliśmy, że remont zostanie przeprowadzony przez warsztat o dość dobrej renomie i jakości świadczonych usług
– ponadto remont zostanie przeprowadzony przy użyciu części oryginalnych
Należy mieć na uwadze, że koszt remontu będzie wzrastać proporcjonalnie do wzrostu pojemności remontowanego silnika, a także w przypadku jednostek z turbodoładowaniem, które posiadają bardziej skomplikowaną konstrukcję.
Jednocześnie należy pamiętać, że koszty te mogą zostać zredukowane, jeśli część napraw wykonamy we własnym zakresie lub zastosujemy zamienniki części oryginalnych.
Najwięcej za remont zapłacimy w autoryzowanym serwisie konkretnej marki. Wynika to głównie z dość wysokich cen roboczogodzin oraz zastosowania oryginalnych części.
Części to druga istotna zmienna, która wpływa na całkowity koszt remontu. Zaleca się stosować części oryginalne lub zamienniki dobrej jakości. Tanie części, to tylko pozorna oszczędność, ponieważ dość szybko ulegną one awarii lub uszkodzeniu i potrzebna będzie kolejna interwencja mechanika.
Jak uniknąć remontu silnika?
Remont silnika to dość duży wydatek, ale można go uniknąć. Jak? To bardzo proste. Wystarczy stosować się do niżej przedstawionych rad i recept. Te proste zasady skutecznie ochronią Twój silnik przed remontem i sprawią, że w dobrej kondycji posłuży Ci jeszcze wiele lat.
Po 1- wymieniaj regularnie olej silnikowy i filtr oleju. Optymalny czas wymiany to co 10 tysięcy kilometrów, bądź tyle, ile zaleca producent.
Po 2- na bieżącą monitoruj stan części i zespołów eksploatacyjnych i w razie konieczności wymieniaj je. Szczególną uwagę powinieneś zwrócić na takie elementy jak: filtr paliwa, powietrza, świece. Najlepiej stosuj części oryginalne lub uznane zamienniki. Kiepskie części to tylko pozorna oszczędność i po jakimś czasie będą nadawały się do ponownej wymiany.
Po 3- kontroluj poziom wszystkich płynów eksploatacyjnych. Szczególną uwagę zwróć na olej i płyn chłodniczy.
Po 4- nie obciążaj nie w pełni rozgrzanego silnika. Wówczas szybciej zużywają się jego elementy, a to znacznie skraca żywotność całego mechanizmu.
Po 5- unikaj rwanej jazdy i nie obciążaj silnika na zbyt wysokich obrotach.
Po 6- nie utrzymuj długo silnika na wysokich obrotach.
Po 7- w przypadku silników diesla, odczekaj minutę zanim wyłączysz silnik. Jeśli po dynamicznej jeździe wyłączysz od razu silnik, dojdzie wtedy do zatrzymania smarowania turbiny i zwęglania oleju w kontakcie z rozgrzaną do kilkuset stopni turbosprężarką.
Po 8- jazda na wysokim biegu, połączona z niskimi obrotami i maksymalnym wciśnięciem pedału gazu, bardzo mocno obciąża tłoki i panewki.
Po 9- stosuj paliwa dobrej jakości i unikaj jazdy na rezerwie.
Po 10- unikaj jazdy na krótkich dystansach, zwłaszcza w samochodach z silnikiem wysokoprężnym i turbo ze zmiennym mechanizmem geometrii. Taka jazda doprowadza do jego zabrudzenia i zapieczenia. Nie sprzyja to również poprawnemu oczyszczeniu się filtra cząstek stałych (DPF).